mandag den 21. februar 2011

Materialer og skitsering

Løs skitsering over de principper som jeg finder interessante







Jeg har kigget lidt på materialer. Der er en del silke og noget uld. Silkerne har fine farver, men det er svært at gengive på billeder



Her har jeg skitseret over silhuetterne uden at gå i detaljer



De tre principper:
Grafisk uorden - grafiske mønstre som hænger sammen over en form og som forstyrres når personen bevæger sig.  


Åbninger - åbninger forskellige steder som evt. viser kropsdele som man ikke havde forventet. Eller åbninger som ikke er rigtige åbninger 



Opbevaring som skaber form - form som skaber opbevaring


Lidt skitsering over åbninger og lukninger



torsdag den 17. februar 2011

Uddrag af program for opgaven

Projektet har vi valgt at kalde for ”En garderobe til Dora Maar”. Ordet garderobe er valgt, fordi vi gerne vil tænke tøj i en brugbar forstand, men gerne kombineret med nogle mere specielle ting, som man ofte ser det i en kvindes garderobe. Dora Maar (1907-1997) var en surrealistisk kunstner som færdedes i det kreative miljø omkring bevægelsen. Hun var i en periode kærester med Picasso, som malede en række portrætter af hende, men hun er i dag også kendt som en kunstner i sin egen ret. Hendes kunstfotografier er ofte et remix af virkeligheden; en hånd der kommer ud af en konkylie, et skib der sejler i bølget hår, børn der bryder med tyngdekraften og løber rundt på loftet. Vores forståelse af Dora Maar som inspirationskilde, er en kombination af de indtryk vi får af hhv fotografiske selvportrætter af hende, Picassos portrætter og hendes egen fotokunst. Hun er en muse for os i dette projekt, i den forstand at vi har digtet videre på hendes personlighed og smag, udfra førnævnte materiale.



Dora Maar er en sammensat karakter. Hun har noget mystisk og hemmelighedsfuldt over sig, som om hun ved noget hun ikke fortæller. Især i hendes kunstfotografier ser man glimt af hvad der foregår i hendes hoved, og det har ofte en lidt uhyggelig stemning. Der er noget intenst og potentielt sprængfarligt ved hende, samtidig med at hun er en umiddelbart tiltrækkende kvinde; hun er feminin på den måde hvor hun er kvinde nok til at have et jakkesæt på. Dora færdes i en verden af surrealister, og hendes virkelighed er indvaderet af den syrede Dali's malerier hvor form bliver flydende, kroppe sættes absurd sammen og tons tunge elefanter har lange, spinkle ben.
Dore er ikke en kvinde der bare gør som man forventer. En af hendes interesser er for eksempel scifi, mere specifikt instruktøren Jodorowski's aldrig færdiggjorte arbejde på filmen Dune. Den futuristiske fortolkning, det grafiske udtryk og materiale sammensætningerne er alt sammen noget der tiltrækker hende.  

Første mønster skitser

Vi har snakket om at lave mønstre i partier i fht form. Men til at starte med, har jeg skitseret på mønstre ud fra en kvindekrop i sin hedhel. Jeg har hhv brugt udsnit af Picassos portrætter, Dora Maars kunstfotografi, Dalis elefanter og så en række som er mere grove og bevægelses/udviklings agtige skitser.































mandag den 7. februar 2011

Tavlen

Her har jeg forsøgt at gruppere universet

Materialer, kontekst og funktion







Farver 




Attitude og stemning



Form 



Grafisk udtryk - print